رتبه: Advanced Member
گروه ها: Registered
ارسالها: 45
تشکرها: 11 بار 2 تشکر دریافتی در 2 ارسال
|
آموزش ، یادگیری و توسعه هوش هیجانی یکی از فاکتورهای حائز اهمیت در ارتقای عملکرد سازمان ها استخدام کارکنانی با هوش هیجانی بالا است. زیرا این افراد به خوبی می توانند احساسات خود و دیگران را به خوبی ارزیابی کنند و در نتیجه در شرایط مختلف عملکردهای مناسبی از خود نشان دهند. اما تمام افراد از هوش هیجانی بالایی برخوردار نیستند و همین موضوع باعث می شود تا در محیط کار خود احساس امنیت روانی و احساسی نداشته باشند. زیرا همواره نگران عملکرد خود در موقعیت های پیش بینی نشده هستند.
یکی از وظایف اصلی سازمان ها آموزش مدیریت هوش هیجانی به کارکنان است. اگر چه کمک به توسعه هوش هیجانی برای کنترل عواطف و احساسات کارکنان شاید موضوع جدیدی باشد اما اغلب کسب و کارهای بزرگ در سراسر دنیا در حال صرف وقت و هزینه برای آن هستند.
فراهم کردن یک محیط کاری مناسب در نتایج یکی از تحقیقاتی که در زمینه بررسی فاکتورهای موثر در امنیت روانی محیط کار انجام شد، نتایج به دست آمده نشان داد که کارمندانی که در محیط کاری مناسب کار می کنند دارای آرامش بیشتری هستند. اگر چه تعریف یک محیط کار مناسب برای تمام افراد ممکن است یکسان نباشد اما در حالت کلی ویژگی های یک محیط کار ایده آل عبارتند از:
کارکنان دارای حریم خصوصی هستند. روابط بین تمام اعضای یک سازمان بر اساس صداقت و دوستی است. جهت ارتقا ارزش های مثبت از سیستم تشویق استفاده می شود. کارکنان با توجه به مهارت و لیاقت های خود در پست های مناسب قرار دارند. رهبر سازمان فردی مدیر ، قوی و منظم است که از دانش کافی جهت هدایت کارکنان خود برخوردار است. کارکنان از حقوق و مزایای کافی برخوردار هستند.
ایجاد رقابت سالم دربین کارکنان کارکنان تنها در صورتی از امنیت روانی محیط کار برخوردار خواهند بود که نسبت به محیط کار و کارکنان خود احساس رضایت داشته باشند. در صورتی که مدیران سازمان ها از چگونگی ایجاد رقابت سالم آگاهی کافی نداشته باشند باعث ایجاد فشار روانی بسیار زیادی بر روی کارکنان خواهند شد. رقابت ناسالم نه تنها عواطف و احساسات کارکنان را جریحه دار خواهد کرد بلکه به طور قابل ملاحظه ای بهره وری آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از ویژگی های بسیار مهم رقابت سالم این است که هیجان انگیز است نه ترسناک. از طرف دیگر نباید تنها نتایج رقابت مورد ارزیابی قرار بگیرد بلکه برای ارتقای روحیه کارکنان باید تمام تلاش های آن های در مسیر رسیدن به هدف در نظر گرفته شود.
ارتقای عزت نفس کارکنان منابع انسانی مهم ترین دارایی یک سازمان است. یکی از راه های ایجاد بهداشت روانی در محیط کار حفظ و ارتقای عزت نفس آنان است. از جمله وظایف سازمان ها در جهت بالا بردن عزت نفس کارکنان این است که مورد حمایت مدیر قرار بگیرند و بتوانند نیازهای خود را با او به راحتی در میان بگذارند. از طرف دیگر برخورد سازمان باید با آن ها به گونه ای باشد که خود را عضو مهمی از تیم به شمار بیاورند. تنها در این صورت است که کارکنان به دلیل داشتن امنیت روانی محیط کار با انگیزه بیشتری کار خواهند کرد.
گوش دادن به نظرات کارکنان اگر کارکنان احساس کنند که صدای آن ها هرگز شنیده نخواهد قطعا احساس ناامیدی و سر خوردگی خواهند کرد. اعمال محدودیت های سخت گیرانه برای کارمندان عواطف و احساسات کارکنان را آزرده خواهد کرد، به ویژه قوانین یا زیرساخت هایی که ارتباطات را محدود می کنند. برای غلبه بر این ، مدیران سازمان باید کانال هایی برای ایجاد تعامل با کارکنان ایجاد کنند. ارتباطات مناسب باعث می شود تا کارمندان خود را به چالش بکشند و فرصت ها و مشکلات پیش روی خود را بیشتر بشناسند.
|
|
|
|
|
|
|
صفحات اختصاصي مرتبط با اين پست |
|
جهش به تالار
شما مجاز به ارسال مطلب در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ارسال پاسخ در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به حذف مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ویرایش مطلب ارسالی خود در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به ایجاد نظر سنجی در این تالار نمی باشید.
شما مجاز به رای دادن در این تالار نمی باشید.
این صفحه در مدت زمان 0.083 ثانیه ایجاد شد.